Over "van alles en nog wat en een beetje"
donderdag 27 februari 2020

Schrijffouten: de prijs die u betaalt!

Een website met goede teksten. Wij van vanCarabas.nl gaan ervoor. Maar waarom zou u eigenlijk de moeite doen om schrijffouten te voorkomen? Waarom laat u ze niet gewoon staan?

Zoals alles in het zakenleven gaat het om kosten en baten. Het voorkomen van schrijffouten kost energie en tijd, dus geld. Aan de andere kant levert de afwezigheid van schrijffouten ook wat op. Laten we eens uitrekenen of het de moeite waard is schrijffouten te voorkomen. We gaan daarvoor eerst de kosten berekenen, en daarna de opbrengsten.

Het besparen van kosten

Het voorkomen van directe kosten, dat levert een schrijffout u op. Laten we als voorbeeld een site nemen met tien à vijftien belangrijke pagina's waarop uw bedrijf zich voorstelt. Het foutvrij maken ervan, en dan gaat het niet alleen om de d's en t's maar ook om de leesbaarheid in heldere zinnen, kost u al snel 1.000 euro. Makkelijk verdient wanneer u dat niet doet!

Het verdwijnen van uw leads

Een website wordt ook wel uw visitekaartje op internet genoemd. Maar misschien is het beter om het uw CV op internet te noemen. Of uw onderneming nu groot of klein is, uw website is de plek waarop u uw vakmanschap en motivatie aan de wereld toont. Net zoals een sollicitant dat in een CV schrijft.

Er is onderzoek gedaan naar het effect van schrijffouten in een CV. Het resultaat?

50% van de HR managers zegt, volgens een Amerikaans onderzoek, al bij twee grote spelfouten een CV terzijde te leggen. En bij drie grote spelfouten geeft 85% van de HR managers er de brui aan. Nu is dit een Amerikaans onderzoek, maar we hebben deze vraag ook voorgelegd aan een Nederlandse personeelsmanager. Het antwoord is simpel: een CV met spelfouten gaat gelijk op de stapel met afwijzingen. Zonder pardon, zonder bedenkingen.

Misschien mogen we deze conclusie niet gelijk doortrekken naar uw website, maar misschien ook wel. In het laatste geval betekent het dat spelfouten op een pagina u gemakkelijk 85% van uw leads kosten.

Het verminderen van opbrengsten

Wat de opbrengst is van een lead hangt af van allerlei factoren. Maar welk vak u ook uitoefent, het op voorhand weggooien van 85% van uw leads zal zelden de bedoeling zijn. Een goede lead is al gauw 50 euro waard gezien de marketinginspanningen van een bedrijf. Wanneer door schrijffouten 20 leads afhaken kost u dat dus 1.000 euro. Hetzelfde bedrag als het op orde brengen van uw webteksten kost.

Of andersom gezegd: zodra meer dan 25 goede leads uw website bekijken, hebt u de kosten van goede webteksten er al uit.

Het verhogen van uw bedrijfsresultaat

En zo blijft er een heel simpele vuistregel over: hebt u minder dan 25 goede leads gedurende het bestaan van uw bedrijf? Maak u dan niet druk om de webteksten. Wel bevelen we u aan om ondertussen op zoek te gaan naar een andere baan waar u wel van kunt leven.

Meer dan 25 goede leads? Zuiver financieel gesproken, is er een goed advies: investeer in uw teksten!

Laat een antwoord achter