Over "van alles en nog wat en een beetje"
vrijdag 24 januari 2020

Bedrijfsnaam in paginatitel

Voor de gemiddelde bezoeker is het een simpel ding, de titel van een webpagina. Hoe kan dat nou moeilijk zijn. Je zet erin waar het over gaat en klaar ben je. Voor de websitebouwer is het daarentegen een onderdeel waar je een hartgrondige haat-liefde verhouding mee hebt. Een van de terugkerende vragen over de titel is: zet ik mijn bedrijfsnaam in iedere titel, en zo ja, zet ik hem dan aan het begin of aan het eind?

Paginatitels

Het probleem begint ermee dat een pagina in het algemeen twee titels heeft. De ene titel staat direct boven de tekst (en is hier ‘Bedrijfsnaam in paginatitel’). De tweede titel zie je bovenin de webbrowser-balk (en dat is voor dit verhaal ‘Webkoppel schrijft | Waar komt de bedrijfsnaam in de title-tag’). En om die tweede titel gaat het hier. Oorspronkelijk, dat wil zeggen de vorige eeuw, hoefde je daar niet al teveel rekening mee te houden. Veel sites hielden hem leeg, of de naam van de websitesoftware kwam erin te staan. Wie keek er immers in de browser naar die blauwe balk bovenin? Maar gaandeweg is op organische wijze deze leemte opgevuld. Met als gevolg dat deze titel tegenwoordig voor allerlei zaken wordt gebruikt. Webbouwers hebben het bij deze titel ook wel over de ‘title-tag’, de technische wijze waarop deze titel in de code van de website terecht komt.

Gebruik van de titel in de title-tag

Waar komt die titel dan zoal tot uiting:

  1. De titel komt te staan in de browser caption, dat is helemaal bovenin.
  2. De titel wordt getoond bij de zoekresultaten in google, Yahoo, Bing, … Heeft daar invloed op de kans dat een gebruiker inderdaad op je pagina klikt.
  3. De titel wordt door zoekmachines gebruikt om te bepalen waar de pagina over gaat. Heeft daar grote invloed op de positionering binnen de zoekresultaten.
  4. De titel wordt getoond in je bookmarks/favorieten. Is daar medebepalend hoe makkelijk een gebruiker je site terugvindt tussen alle andere gebookmarkte sites.
  5. Het begin van de titel wordt op de werkbalk favorieten bij de knop getoond. Het begin van de titel bepaalt daardoor de herkenbaarheid door de gebruiker.
  6. Het begin van de titel wordt getoond in het tabblad van je browser. Is daar medebepalend of een gebruiker je site in de tabs terugvindt. Dat kan belangrijk zijn als een gebruiker een shortlist van leveranciers maakt en alle websites in één keer opent.

Duizelt het al? Door dit diverse gebruik is het erg lastig om de juiste vulling van deze title-tag te bepalen.

Vindbaarheid is het belangrijkst (?)

Als je iemand vraagt wat het belangrijkste van een site is, krijg je acht van de tien keer te horen dat de site goed moet scoren in Google. Zoals in bovenstaand lijstje al aangegeven, speelt de titel daar een belangrijke rol in. En er zit nog een klein extraatje bij. Google geeft meer waarde aan woorden die in het begin van de titel staan dan aan het einde. Verder gebruikt Google alleen maar de eerste zestig á zeventig tekens. De race lijkt al gauw gelopen waar de bedrijfsnaam thuishoort: zo ver mogelijk aan het eind. Voor de gemiddelde site is de bedrijfsnaam niet erg interessant voor de zoekmachines. Het advies om de bedrijfsnaam achteraan de titel te zetten circuleert daardoor op veel plekken op internet.

Ook ik heb zo een tijdje gedacht.

Marketingwijsheid

Onlangs zijn we bij een klant geweest om iets van onze site te laten zien. De klant heeft onze site achter een knop in de favorietenwerkbalk staan en zo kan hij de site snel tevoorschijn halen. Dat gaat dus niet! De bedrijfsnaam staat achteraan en binnen de werkbalk is alleen het eerste stukje tekst leesbaar. Dat eerste stukje bevat iets als: “Wij verzorgen webtekste…”. Lekker onderscheidend tussen de diverse conculega webredacteuren!

Op dat moment dacht ik aan een oude marketingwijsheid. Een bestaande klant is tien keer zoveel waard dan een nieuwe. Door de bedrijfsnaam voorin te zetten krijgt de klant de meest essentiële informatie, de voor hem welbekende naam, steeds te zien. Deze klant vindt je belangrijk (anders sta je niet tussen de favorieten), beloon de klant er dan ook voor dat jouw site inderdaad goed vindbaar is. Ik denk dat bestaande klanten, of prospects die jouw site favoriet maken, voor de gemiddelde ondernemer veel belangrijker zijn dan een extra plekje hoger in Google.

Overigens: niemand weet echt zeker dat de woorden vooraan in de titel het best gevonden worden. Hoe de zoekmachines indexeren is een groot geheim en er zijn veel indianenverhalen in omloop. De zekerheid van een tevreden klant gaat dan voor de onzekerheid van een geheime indexeringsformule!

Laat een antwoord achter